Geoblog.pl    jowa31    Podróże    Kochana, kochany czyli lecimy na Bałkany    Gjirokaster czyli zwiedzamy obiekty z listy Unesco - tym razem zamek

Gjirokaster czyli zwiedzamy obiekty z listy Unesco - tym razem zamek

Albania
Albania, Gjirokaster

Po śniadanku w hotelu Olimpia, w zasadzie to samo co wczoraj, idziemy na dworzec czyliobok parku. Najpierw zakup biletu, bo wczoraj nie chciał nam facet sprzedać, potem jeszcze ciut czekania i wsiadamy do autobusu, ruszamy o 9.40 czyli 10 minut opóźnienia.
Około 30km pokonujemy w 90 minut. Sam wyjazd z Sarandy zajmuje sporo czasu.
Chyba mają tyu importowanych z POlski architektów, drogowców i innych takich czyli do d...
Drogi wąskie i jednokierunkowe, zabudowa w Sarandzie okropna czyli budują gdzie się da, no bo na co komu jakieś ulice, przestrzenie.

W Gjirokaster jesteśmy ok. 11.00 , głośny taksówkarz od razu dopiął się do nas i chce nas koniecznie zawieść do góry. Ja myślę, że za te 400 Lk to na zamek, okazuje się , że w okolice zamku, do punktu informacyjnego. Uliczką w górę wdrapujemy się na zamek.
Warto? zamek jest w niezłym stanie. Co prawda od jego świetności minęły lata, a żadnych napraw i innych takich " restauracji" nie widać lecz wielkością imponuje.
Także samo miasteczko ma wiele uroku. Domy, niektóre stare kryte są gontami. Uliczki wybrukowane, przynajmniej te wrejonie zamku.

Po zwiedzaniu kawa, sałatka, i lecimy w dól do miejsca gdzie zatrzymują się autobusy.
W tym przypadku jest to chyba jedyne w mieście rondo, a obok 2 różne stacje benzynowe.
W biurze podrózy odbieramy bagaże. Czekamy na autobus do Berat.
Autobus ma być o 15.30. Jeden staje więc dobiegam i pytam czy do Berat. Nie. Czekamy dalej. Około 15.40 widzę busik z szyldem " Berat". Macham ręką, bo jak nie zabierzemy się teraz to jesteśmy uziemnione do jutra. Nic więcej dziś nie jedzie.

Busy:
z Sarandy do Gjirokaster: 5.00, 6.30, 8.30, 9.30, 10.30, 11.30 (przejazd ok.2 h)

Codziennie z Gjirokaster do Berat są 2 autobusu/busy . O 9.00 i 15.30.

300 Lk (ok.9 zł) - autobus z Sarandy do Gjirokaster
800 Lk bus z Gjirokaster do Berat
200 Lk wstęp na zamek
50 Lk toaleta na zamku
150 Lk kawa/ pyszna
250 salatka grecka bez oliwek i oliwy,
od 150 Lk (ok.4.30zł) -sałatka w restauracji,
od 70 do 120 - 1 kg jabłek, winogron, brzoskwiń, nektarynek itd.
15 Lk - 1 kg arbuza (czyli za 4,20zł= 140 Lk prawie 10 kg ), a arbuzy tam potężne ;-)