Geoblog.pl    jowa31    Podróże    Tralala będą kraje nowe dwa czyli Chorwacja (Dubrownik) i Czarnogóra    TAK dla Kotoru

TAK dla Kotoru

Czarnogóra
Czarnogóra, Kotor

O 10.30 wyjeżdżamy z Herceg Novi. Autobusem, bilet za 2,50 E/osoba + 1 E za bagaż.
Jakaś godzinka jazdy nad piękną zatoką Kotorską i jesteśmy.
Tyle, że apartament na nieznanej ulicy. Pani ze sklepu dzwoni na podany numer telefonu i za 5 minut facet podjeżdża po nas.
Mieszkanko fajne, na dodatek do morza na skróty 3 minuty.
Taxi podjeżdżamy pod Stare Miasto.

W punkcie info, przy Pile Gate dostajemy darmową mapkę.
Zapuszczamy się w uliczki SM. Piękne. Trochę monastyrów i kościołów, bramy, Łuki prawie triumfalne.
Do tego dużo soczystej zieleni.Co kawałek knajpki, bary.
Całość za murami.
Jest super.

Po powrocie na kwaterkę jeszcze do zatoki, kąpiel obowiązkowa.Woda super, nie za ciepła i nie za zimna. Tyle, że pisku nie uświadczysz. Same kamole.

zula - 2015-08-16 19:58
Kotor piękny choć bez piasku...więc nad Bałtyk proszę...oj co ja piszę tam także nie ma piasku bo tylko parawany i ciała z całej Polski!
przyjemności i radości :-)

hop - 2015-08-16 20:28
ho ho ho ....jak pani kierownik napisala :"super" to znaczy musi byc faktycznie zajebiscie
p.s.
plaza bez pisku to chyba fajnie....hehehehe
no chyba ze marzylyscie laski ze sobie popiszczycie
ale jakby co to wiecie PiS - qu...bedzie u nas pod dostatkiem ....niebawem /a moze jednak nie?/

hop /za wp.pl/
hop /za wp.pl/ - 2015-08-16 20:42
KOTOR - To niezwykle dobrze zachowane średniowieczne miasto leży na samym końcu Boki Kotorskiej, u podnóża masywu Lovcen.
Otoczony z trzech stron górami Lovcen, Vrmac i Dobrota Kotor był bardzo trudno dostępny (po II wojnie światowej, dla usprawnienia komunikacji, wydrążono czterokilometrowy tunel prowadzący do miasta), a opasany dodatkowo grubymi murami obronnymi, wspinającymi się po zboczach masywu Dobroty – wręcz nie do zdobycia. Dopiero zahamowanie ekspansji miejscowej floty doprowadziło go do upadku.

Miasto ma śródziemnomorski charakter, pełne jest wąskich uliczek, nieregularnych placów, świątyń i pałaców. Niesymetryczny układ pochodzi z okresu średniowiecza. Chociaż w 1979 roku Kotor został wpisany na listę UNESCO, to jego zabytki są w większości nieodrestaurowane, a nawet opustoszałe i pozamykane. Ulice Starego Miasta nie mają nazw (za to każdy dom oznaczony jest osobnym numerem), dlatego w ich plątaninie łatwo zabłądzić.
Renesansowa Brama Morska (Morska Vrata) wzniesiona została w połowie XVI w. Do Starego Miasta prowadzą jeszcze dwie powstałe w połowie XVI w.: Brama Południowa i renesansowa Brama Północna.
Przechodząc przez Bramę Morską, wkracza się na Trg Oktobarske revolucije. To centralny plac starówki, tętniący życiem. Naprzeciwko Bramy Morskiej stoi Gradski toranj, wieża zegarowa zbudowana przez Wenecjan w 1602 r. Tuż obok niej widoczny jest mały monument w kształcie piramidy – średniowieczny pręgierz. Wzdłuż Trgu Oktobarske revolucije ciągnie się XV-wieczny Pałac Namiestnika Wenecji (Kneževa palata). Za nim znajduje się pałac rady miejskiej (Gradska vijećnica) z 1762 r., który w XIX w. wojska francuskie przekształciły w teatr. Przy placu warto zwrócić uwagę na XVII-wieczny pałac Bizanti (kotorskie pałace zawdzięczają swe nazwy rodzinom patrycjuszy).

Uliczka wychodząca z lewej strony hotelu Vardar prowadzi na kameralny Trg od Kina, przy którym stoi kościół św. Michała, jednonawowa, romańsko-gotycka świątynia z XIII/XIV w. na miejscu wielkiej, preromańska bazyliki. Wewnątrz zachowały się fragmenty fresków z przełomu XIV i XV w.
Uliczka wychodząca z prawej strony hotelu Vardar prowadzi na Trg Ustanka mornara. Ważne budynki stojące na placu to Archiwum Historyczne, przechowujące dokumenty związane z miastem, a także Pałac Drago, którego gotyckie, XV-wieczne oprawy okien przypominają zdobienia pałaców weneckich.
Katedra św. Trypuna (Katedrala Sv. Tripuna) dominuje w zabudowie placu. Wcześniej w tym miejscu stał zbudowany w IX w. mały preromański kościół pod tym samym wezwaniem. Budowa obecnej trójnawowej bazyliki została zakończona w 1166 r. Wnętrze skrywa wiele cennych zabytków. W skarbcu można zobaczyć srebrny relikwiarz z głową św. Trypuna zawierający szczątki patrona miasta, wyroby ze złota z XIV–XX w., przedmioty kultu religijnego z XIV–XVII w., obrazy artystów XVI-wiecznej szkoły weneckiej, tryptyk Girolama da Santa Croce.

zula - 2015-08-16 21:41
Jowa31 -12 zdjęcie macie fantastyczne!
Dzięki za informację o mieście ,