Geoblog.pl    jowa31    Podróże    w odwiedziny do Sofii    coś dla oka czyli Rilski Monastyr
2017

coś dla oka czyli Rilski Monastyr

Bułgaria
Bułgaria, Rilski Manastir

O 8.30 opuszczamy hostel Alex 2. W sklepiku nabywamy bilet za 1,60 L i czekamy na tramwaj nr 4. Przyjeżdża po 15 minutach. Teraz ruszmy, 13 przystanków i wysiadamy na Owczej Kupli. Tu z dworca o 10.20 odjeżdżamy do Rilskiego Monastyru (bilet u kierowcy za 11 L).
Wcześniej uderzamy do pobliskiego Kauflandu, do bankomatu, po gotówkę.

Po 2 h 20 minutach jesteśmy na miejscu. Monastyr jest pięknie usytuowany, w otoczeniu gór, a na ich szczytach leży nadal śnieg.
Otoczony jest wysokim murem, którego grubość osiąga 2 metry. Do niego prowadzą 2 bramy. Najstarsza część pochodzi z XIV wieku. Można kupić bilet za 5 L i wejść do środka, na wieżę. Z wieży pięknie widać dachy i detale innych budynkow.

Ładna jest też cerkiew położona w środku. Wymalowana od podłogi po sufit. Przyciągające oko kolorowe malowidła przedstawiające różnych świętych.

O 15.00 autobus odjeżdża. Tym razem płacimy 5 lewa za bilet i jedziemy do...

genek
genek - 2017-04-30 19:49
Macedonii

jowa31 - 2017-04-30 19:59
nie, nie do Macedonii to lecę w lipcu, sama

hop - 2017-04-30 19:59
kierowniczka to potrafi budować napięcie...

hop - 2017-04-30 20:00
no to zdradzę .... : kierunek -> DUPNITSA

HOP
HOP - 2017-04-30 20:01
A TY NIE LECIESZ DO MACEDONII ABY W CZERWCU?

HOP - 2017-04-30 20:02
Rylski Monastyr (bułg. Рилски манастир) – bułgarski monaster usytuowany w kotlinie górskiego masywu Riła, ok. 120 km na południe od Sofii. Jest on ważnym symbolem bułgarskiego oporu przeciwko tureckiej okupacji, a także symbolem odrodzenia narodowego w XVIII i XIX wieku.

Leżący na wysokości 1100 m n.p.m. monastyr został założony w XIV na miejscu pustelni Iwana z Riły istniejącej od X w. Współczesna postać monastyru pochodzi z XIX w., kiedy to dzięki ofiarom społeczeństwa bułgarskiego i przy zgodzie władz tureckich wybudowano ogromny kompleks klasztorny, harmonijnie wkomponowany w naturalne otoczenie. Mury grubości 2 m i wysokości 24 m nadają mu wygląd warownej twierdzy i obramowują budynki o łącznej kubaturze 32 000 m³. Wnętrze zbudowane jest w stylu bułgarskiego odrodzenia. Wewnętrzny dziedziniec otaczają trójkondygnacyjne budynki z łukami pomalowanymi na czarno i biało oraz drewnianymi krużgankami, mieszczące cele mnichów.

Główna cerkiew pod wezwaniem Świętej Bogurodzicy to trójnawowa bazylika oparta na planie krzyża z kopułą na skrzyżowaniu naw. Ozdobą świątyni są freski i olbrzymi ikonostas. To tutaj znajduje się słynna baszta Chrelina.

W okolicach klasztoru znajdują się też inne kościoły i kaplice z freskami z XV–XVII w.

W 1983 monastyr został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

hop - 2017-04-30 20:21
Sapareva Banya (Bulgarian: Сапарева баня, transliterated Sapareva banya) is a town in southwestern Bulgaria, part of Kyustendil Province. As Ancient Germania (in Dacia), a former bishopric, it is a Latin Catholic titular see.
It is located at the north foot of the Rila mountain 15 km east of Dupnitsa. The town is known for its hot mineral (103 °C (217 °F))[1] and clear mountain water, as well as the geyser in the town centre that sprang forth in 1957.
Balneotherapy
Mineral water of Separeva banya was highly regarded and used as a cure by Thracians and Romans. Saparevian mineral water is clear, colorless, with smell of hydrogen sulfide, hyperthermal (temperature 103 °C), hydrocarbonate, sulphate-sodium, fluorine, silicon and sulphide. Hydrogen sulfide is 15,5 mg / L. It is claimed that the water treats disorders of the musculoskeletal system, nervous system, and upper respiratory tract, and metal poisoning.