Geoblog.pl    jowa31    Podróże    ...za Chiny Ludowe?    ciagle pada czyli zwiedzamy groty Longman

ciagle pada czyli zwiedzamy groty Longman

Chiny
Chiny, Luoyang

Po dlugiej nocy w pociagu K269 (od 21.25 do 7.00), na twardych miejscach dojechalysmy do Luoyangu. O podróży możnaby dlugo opowiadac, niestety nie ma na to teraz czasu, bo komputer co rusz sie zawiesza. W kazdym razie pogoda do dupy, pada, pada, pada i jest zimno.
Szybko znalazlysmy zarezerwowany przez internet hostel Luoyang Youth hostel, jakieś 300m od dworca kolejowego. Czysty i sympatyczny pokoj juz czekal na nas, a my na niego.
zdjec nie da rady zalaczyc poki co。Pisac tez, moze jutro jak znajde dobry komputer,ktory nie zamienia liter。A poki 从头莫泽刺耳萌蘖我杜鹏破擦咯挖出, 破chinsku
To 哪razie。

------- - - --
Po zakwaterowaniu sie autobusem nr 81 jedziemy kilkanascie km za miasto do grot. Po ok 40-50 minutach jestesmy. Kupujemy wszystkie bilety bez znizek, bo podobno nie ma takich dla studentow. Pada. Zaczynamy od zlej sciezki, ktora zamiast do wejscia prowadzi nas na most, musimy sie cofnac. Wchodzimy. Pada deszcz, nadal. Coraz mocniej. Zaczynamy zwiedzanie. Groty sa roznej wielkosci.Niektore maja po kilkadziesiat cm, a inne sa ogromne- wielometrowe.W największej z nich na srodkowym miejscu Budda. a obok niego 2 postacie- na glownej scianie, bo na bocznych nastepne.
Pierwsze powstaly okolo 482 roku, a nastepne "dorabiano" później.
Posagi takze są w roznym stanie, a wlasciwie to niekiedy bez stanu, bo ich po prostu w grotach nie ma. Mnie bardzo podobala sie grota gdzie na bocznych scianach byly tysiace posążków- płaskorźeźby? Buddy , a kazdy o wielkosci 1,5-2 cm.
Do niektorych grot nie mozna wejsc bo sa wysoko od ziemi, a brak platform.

Dolem plynie rzeka.
Po przejsciu ok 2-3 km, nie wiem ile bo w tym deszczu to pop.... jak male motorki - jest most ktorym przechodzi sie na druga strone rzeki. Tam tez jest troche grot z posagami, ale przede wszystkim fajne widoki na drugi brzeg.
Zamiast mostu mozna przeplynac tutejszym statkiem, ale w czasie deszczu nie bylo chetnych.

Do hostelu wróciłyśmy wyglądając jak 3 zmokłę kury. Dziewczyna w recepcji gdy nas zobaczyła to od razu pobiegła po termos z ciepłą wodą, tak abyśmy mogły sobie coś ciepłego do picia przygotowac.

bilet do grot = 120 Y/ brak znizek dla studentow,
autobus podmiejski nr 81 = 1,50Y,
Luoyang Youth hostel = 150 Y/ pokoj z lazienka 3 osobowy (rezewacja przez booking.com, na miejscu ceny wyższe)

ADRESY
Luo Yang Youth Hostel - 72 Jinguyuan Rd. , www.yhaluoyang.com - bez komfortu ale fajny, uczynny i mówiący po angielsku personel