Geoblog.pl    jowa31    Podróże    Do Meksyku wpadamy - krainę Majów zwiedzamy    Edzna

Edzna

Meksyk
Meksyk, Edzná

Punktem dnia była wyprawa do Edzny.
Ale wcześniej busem do centrum, przebieżka przy murze. Tam na końcu znalazłyśmy fajną knajpkę. Na świeżym powietrzu, tak w zasadzie, bo otoczoną murami, cichą. Za wyjątkiem muzyki, którą puścił nam kelner. Byliśmy jedynymi klientami, przynajmniej w danym czasie.
Jajecznica była niezła, do niej sałata, kawałki pomidorów i ciepłe bułki. Do tego kawa, mniej udana, po prostu lura.

Potem na ulicę Nicaragua, za mercado, tam jest przystanek busików do Edzny. Po 10 minutach od przyjścia jesteśmy w drodze. (Busy jeżdżą co 30 minut.)
Po godzinie busik podjechał pod bramę ruinek. Uiściłyśmy po 35 M$. Następne 52 M$ za wstęp na stanowisko archeologiczne.
Edzna zaskoczyła nas pozytywnie, zwłaszcza główny budynek, pięciokondygnacyjny reprezentuje się okazale. Niestety akurat na niego nie można wchodzić.
Tenże wraz z kilkoma innymi, też okazałymi tworzą czworokąt. Jest to twz. Acropolis.
Jest też drugi akropolis, ale zbudowany wcześniej bo III- IV wieku i mniejszy.Za to to tutaj są tzw. maski czyli rzeźby.
Generalnie oprócz tego jest też kilka stelli i pomniejszych ubocznych budowli.
Są też jaszczury i to niezłych wielkości. Największa jaką widziałam była w zielonkawym kolorze i miała co najmniej metr długości, a do tego wielką paszczę, głowę z grzebieniem.
POzostałe też nie były małe, za to w innych kolorach. W głównej świątyni hasała jaszczura w kolorze popielatym, prawie nie różniła się od kamieni. W innym miejscu była w kolorze brązowo- szarym.
Po ok. 2 h wracamy do miasta.

Najpierw odnajdujemy pocztę.gdzie wydajemy po 13,50 MS za znaczek na każdą pocztówkę. Później odnajdujemy dworzec autobusów second class, z którego jutro o 9.00 wyjeżdżamy do Santa Eleny.
Potem na obiadek.
Po obiedzie przystanek i do hotelu.

Spożywamy po piwku, aby się nawodnić, po czym idziemy do basenu, żeby zrobić to samo od zewnątrz.
Baen jest fajny i w kształcie ryby.
O ile wczoraj hotel (łącznie 120 pokoji) był pusty tylko my i z 2-3 inne pokoje zajęte to dziś już więcej gości.

hop - 2015-02-27 05:01
a czy odwodnilyscie organizm na trasie:piwko-basen?

hop - 2015-02-27 05:11
to zobaczmy jeszcze co w necie napisala na o tej miejscowosci pani Boguchwała Tuszyńska

"W centrum stanu Campeche leży miasto Edzná, którego budowle rozciągają się na powierzchni niemal siedemnastu kilometrów kwadratowych. Chociaż ośrodki majańskie w stanie Campeche były znane już w połowie XIX wieku dzięki relacjom takich podróżników jak Stephens, Maler czy Charnay, to jednak dopiero w 1927 roku poprowadzono drogę do Edzná i od 1943 roku mogły rozpocząć się systematyczne prace archeologiczne, które wykazały, że pierwsze ślady osadnictwa w tym rejonie sięgają IV w. p.n.e. Najstarsze budowle wznoszono tu w stylu typowym dla rejonu Petén i dopiero w latach 600–850 nadbudowano nad nimi konstrukcje, które nawiązują do miast w stylu Chenes i Puuc.

Edzná zaczęła odgrywać znaczącą rolę w tym samym czasie, co Palenque i Yaxchilán, czyli u progu IV wieku. Na terenie ruin znaleziono 32 stele. Najstarsze zostały wzniesione już w latach 41 – 435 n.e., kolejne w okresie od VII do IX wieku. Rzeźbione zabytki przedstawiają bogato odzianych władców i ceremonie związane z ważnymi wydarzeniami, zwłaszcza objęciem tronu. Meksykański badacz Carlos Pallán przeprowadził dokładną analizę epigraficzną inskrypcji z Edzná i zdołał ustalić listę dynastyczną tamtejszych władców. Teksty z lat 633 – 869 wspominają dziesięciu mężczyzn i dwie kobiety, które odegrały również ważną rolę w historii miasta.

Centrum dawnego miasta tworzy ogromna grupa architektoniczna, obejmująca szereg konstrukcji wzniesionych wokół głównego placu. Stronę zachodnią zajmuje monumentalna budowla Nohochná, gdzie przypuszczalnie funkcjonowała administracja miasta. W jej górnej części zachowały się cztery długie galerie pomieszczeń. Po stronie północnej i południowej mamy odpowiednio Platformę Noży, Boisko do gry w piłkę i Świątynię Południową.
Na wschodzie natomiast, na platformie o wysokości ośmiu metrów i powierzchni 160 na 160 metrów, wznosi się Wielki Akropol, którego najwspanialszą budowlą jest Piramida Pięciu Pięter, stanowiąca połączenie pałacu i świątyni. Cztery dolne poziomy zajmują pomieszczenia mieszkalne ze sklepieniami łukowymi, a na szczycie piramidy, mającej 31 metrów wysokości umieszczono świątynię z ażurowym zwieńczeniem dachu. Prowadzące do świątyni schody są pokryte inskrypcjami glificznymi .

Edzná zasłynęła też ze Świątyni Maszkaronów, ozdobionej dwoma wizerunkami boga słońca - K'inich Ajaw. Wymodelowane w stiuku maski zachowały do dziś resztki kolorów, zwłaszcza czerwonego i niebieskiego. Boga słońca przedstawiono z ozdobami na nosie i uszach, typowym zezem i bogatym nakryciem głowy. Wizerunki te są oświetlane promieniami słonecznymi w dniach równonocy.

W odległości jednego kilometra od centrum miasta zbudowano piramidę zwana Starą Czarownicą. Budowla ta ma zaokrąglone narożniki, a schody prowadzą do umieszczonego na szczycie małego sanktuarium. W Edzná zachował się też dobrze zorganizowany system kanałów, zapewniających zaopatrzenie miasta w wodę. Niektóre z trzynastu odnalezionych kanałów miały długość kilku kilometrów. Na terenie miasta znajdowało się też ponad 80 zbiorników wody."