Geoblog.pl    jowa31    Podróże    Macedonia i Kosowo    Twierdza Samuila i wiele rożnych monastyrów, katedr ...
2018

Twierdza Samuila i wiele rożnych monastyrów, katedr ...

Macedonia
Macedonia, Ohrid

bo w końcu Ohrid czy jak kto woli po polsku Ochryda na liście UNESCO jest.
Dzisiaj i przedwczoraj to były 2 dni w Ohrid. Głównie łażenia po mieście i jego uroczych (i czystych) uliczkach. Miasto liczy podono 50 tysięcy mieszkańców, ale jest urocze. Zwłaszcza Stare Miasto.
Wejścia do monastyrow to koszt 100 denaró (miejscowi płacą mniej). Do twierdzy bilet kosztuje 60.

Nasz pobyt tutaj dobiega końca. Przez pierwsze dni słońce nas nie opuszczało, ale i wiatr od jeziora nam towarzyszył.
Dzisiaj słońca mało, a nawet przelotne deszcze, które przy kawie w knajpach przeczekalśmy.
Różnego rodzaju knajp, restauracji i kawiarni bez liku. Nudzić się tu trudno.

Mieszkamy w apartamentach RISTAK, które brałam przez internet (booking). Za 4 noce od pokoju 2 osobowego płaciłyśmy 105 euro. Przy nich basen, co prawda nie za duży ale i tak nie zdążyłyśmy z niego skorzystać.
Poza tym gospodyni była tak miła, że gdy wczoraj stwierdziłyśmy, że brak w pokojach czajników to od razu wzieła nogi za pas i poleciała do sklepu.
Wróciła z dwoma czajnikami, po 1 na każdy pokój.
Nie opisuję, żadnych monasterów, z nazwy. POza jednym, który zrobił na mnie największe wrażenie, to cerkiew Jowana Kaneo. Niewielka, ale za to jak położona. Na samym skraju cypla, na niewielkim wznisieniu. Można ją zobaczyć prawie na każdej pocztówce z Ohridu.

Ceny
20-30 pocztówka,
od 40 do 90 kawa w restauracji

hop - 2018-08-16 21:12
Cerkiew św. Jana Teologa w Kaneo – prawosławna cerkiew nad brzegiem Jeziora Ochrydzkiego, na terenie miasta Ochryda, w dzielnicy Kaneo.

Powstała w XIV w., lub, według innych źródeł, do 1447 Budynek został zaniedbany w okresie przynależności Macedonii do Imperium Osmańskiego; dopiero w końcu XIX w. dokonano renowacji znajdujących się w nim fresków i wykonano nowy drewniany ikonostas. Na początku XX w. w cerkwi wykonano nowe podobizny kilku świętych oraz Matki Bożej. W kopule znalazło się malowidło Chrystusa Pantokratora w otoczeniu ośmiu aniołów i proroków.

W górnej części prezbiterium cerkwi znajduje się wyobrażenie Komunii Apostołów, z postaciami aniołów w szatach królewskich. Zachowały się również freski z postaciami Klemensa i Erazma z Ochrydy, arcybiskupa Ochrydzkiego Konstantyna Kabasilasa oraz patrona świątyni – Jana Teologa.

Cerkiew jest wzniesiona na planie wieloboku. Posiada jedną kopułę usytuowaną na ośmiobocznym bębnie, zaś od wschodu - absydę. Architektura budynku łączy elementy stylów bizantyjskiego i ormiańskiego

zula - 2018-08-17 07:20
Kwiaty takie inne , jak blisko domu to może pani podpowiedziałaby nazwę...my w Polsce nie mamy takich. Widoki śliczne - wszystko mi się podoba!