Geoblog.pl    jowa31    Podróże    Macedonia i Kosowo    no dobra powiem wprost, Prisztina jest...
2018

no dobra powiem wprost, Prisztina jest...

Kosowo
Kosowo, Priština

okropna, brzydka, brudna. Katedra tej pani z Kalkuty zwanej matką Teresą po prostu brzydka.
Ale od początku:
o 6.30 przyjechala po nas taryfa, zabrała nas na dworzec autobusowy. Wszystko za jedyne 100 denarów.
Autobus wyjechał planowo o 7.15, a o 10.45 byliśmy w Skopje na dworcu autobusowy.
Tam najpierw bilety do Prisztiny (320 MKD). Kawa i o 11.45 wsiadamy w kolejny autobus.

Potem granica, gdzie sprawdzali nasze paszporty. Dwukrotnie. Najpierw po stronie Macedońskiej, a potem Kosowskiej. Po tej drugiej nawet bagaże poszly na prześwietlenie.

Republika Kosowo to jeden wielki plac budowy. Po drodze widzimy budowę autostrady w górach, potem im bliżej do stolicy tym więceej budów. Jakieś zaklady, budynki, place i nie wiadomo co.

Na dworcu idziemy najpierw na małe co nieco. Czyli kawa i sałatka. Tu już denary schowane i płacimy w euro. Chcemy też kupić bilety powrotne, tyle, że nie chcą nam sprzedać.
Ostatecznie wsiadamy w taxi i jedziemy, niby za 5 euro. Po czym facet pokazuje nam hotel (też na "S") ale nie nasz -Sara. Prostujemy go no i z 5 robi się 7 euro.

W hotelu zrzucamy bagaż i idziemy na krotki spacer do Centrum. Centrum to w miarę szeroki plac, na początku jakieś mizerne fontanny.
Potem docieramy do tej Katedry Matki Teresy z Kalkuty. To jakieś niewydarzone architektonicznie monstrum.
Idziemy jeszcze kawalek i wracamy.

Trafiamy do fajnej knajpy o nazwie 3 oliwki, gdzie posilamy się kurczakiem, a właściwie roladkami. Z dobrym sosem i warzywami. Do tego duże piwo.

2E - 0,5 l piwa w knajpie,
od 0,5 do 1 Euro - kawa, herbata
od 0,65 E piwo Peja, puszka 0,5l (tutejsze) w sklepie
2 E - magnesy (brzydactwa),
5 E ww. roladki z kurczaka,
od 1,5 sałatki (szopska), 2, 50 E z tuńczykiem
od 1,50 E papierosy

hop - 2018-08-17 21:22
zlepek info z neta dla leniwych:
Katedra św. Matki Teresy z Kalkuty w Prisztinie

Katedra Świętej Matki Teresy z Kalkuty (alb. Katedralja Nënë Terezja në Prishtinë, serb. - cyrylica Катедрала Мајке Терезе у Приштини) – katedra rzymskokatolicka, znajdująca się w Prisztinie, stolicy Kosowa. W 2007 rząd Kosowa zaakceptował plany budynku. Budowa kościoła została oficjalne ogłoszona przez ówczesnego prezydenta Kosowa, Ibrahima Rugovę, który był muzułmaninem. Kościół jest pod wezwaniem św. Matki Teresy z Kalkuty.

Po ukończeniu budowy katedry diecezja obejmująca Kosowo zostanie przeniesiona z Prizrenu do Prisztiny. Katedra będzie także jedną z najwyższych budowli Prisztiny.

Budowa katedry została ukończona w 2017 roku, a świątynie konsekrował kard. Ernest Simoni 5 września 2017 roku.

Kosowo, które ogłosiło niepodległość odrywając się od Serbii w 2008 r., dotychczas nie zostało uznane przez Stolicę Apostolską jako państwo. Kosowo jest także centrum duchowym Serbskiego Kościoła Prawosławnego.

Ponad 90% ludności Kosowa stanowią muzułmanie. Tylko około 50 tysięcy spośród 2,1 mln jego mieszkańców to katolicy

Matka Teresa była Albanką. Skopje, gdzie urodziła się w 1910 r., należało w tamtym czasie do imperium osmańskiego. Rodzice Matki Teresy pochodzili z Kosowa. W kosowskiej Letnicy późniejsza laureatka Pokojowej Nagrody Nobla i założycielka Zgromadzenia Misjonarek Miłości, przyjęła Pierwszą Komunię św. Również Tirana, stolica Albanii, upamiętniła swoją rodaczkę nadając stołecznemu lotnisku imię Matki Teresy.

zula - 2018-08-18 08:06
Brawo...tak czy siak jest '101" !