Geoblog.pl    jowa31    Podróże    19 - 26 grudnia 2020 r.    Szybkie zwiedzanie okolic Kiris
2020

Szybkie zwiedzanie okolic Kiris

Turcja
Turcja, Phaselis

zaczęło się od wynajmu auta m-ki Toyota Carolla, w wypożyczalni działającej w hotelu to koszt jednej doby 40 euro. Do tego doszedł koszt benzyny - w zależności od stacji od 6 do 7 lirów tureckich za litr.

Najpierw zaczęliśmy od Olympos zwanej też górą Tahtali (wysokość 2365 m npm). Na szczęście na górę kursuje kolejka tzw. Teleferico,
Najpierw dojeżdża się do pewnej wysokości, a ppotem wjazd. Na górze chłodno, zaledwie 2-3 C, gdy na dole jakieś 18C. Na górę można też wejść szlakiem, który podobno w jedną stronę zajmuje 6 h.
U góry już leży śnieg, pod turystów zbudowane igloo, duży taras widokowy, można dostać się ciut wyżej na 2 piętro, na kolejny taras widokowy. Jest też restauracja, sklep z pamiątkami i kawiarnia.
Widoki niezłe, z jednej strony wierzchołki kolejnych gór, a z drugiej morze i leżące przy nich miejscowości. Kolejka wjeżdża mniej więcej co 1 h. Ludzi jak na lekarstwo.

Niedaleko ww. góry leży nadmorskie miasteczko, a raczej jego resztki. To starożytne zbudowane przez Greków Phaselis.Z dobrze zachowaną agorą i teatrem. Jest też dużo pozostałości z nekropolii. Łagodne zejście do morza czeka na chętnych do kąpieli. Teren dość rozległy i jeśli chce się zobaczyć dużo, albo i wszystko to trzeba przeznaczyć z 3 h.

Po Phaselis jedziemy w przeciwną stronę tj. w kierunku Kemer. Po drodze zawijamy do hotelu na obiadek.

Potem jedziemy do kanionu o nazwie Goynuk. Po zostawieniu auta na parkingu marsz cały czas lekko pod górę. Wzdłuż kanionu. Rzeczka robi się coraz głębsza, a woda przybiera kolor szmaragdowy. Po drodze atrakcje w postaci mostków, kamieni przez rzekę. Po bokach jakieś rzexby z drewna. Jakieś mini wodospady. W pewnych miejscach mini lokal czyli de facto kiosk z napojami. Trochę zwiedzających. Latem dodatowe atrakcje w postaci raftingu.

Wracając wjeżdżamy jeszcze do Kemer. Około 18.00 gdy powoli zaczyna się ściemniać wracamy do hotelu.
Słonko towarzyszyło nam cały dzień.
Zostały tak naprawdę dwa dni pobytu.

KOSZTY
- kolejka w 2 strony na górę 25euro/ dorosły, dzieci powyżej 7 lat 1/2 ceny
- 45 Tureckich lirów bilet wstępu do Phaselis.