Geoblog.pl    jowa31    Podróże    Wyspa Wielkanocna na Wielkanoc czyli ...poradnik jak zbankrutowac    a teraz Valparaiso

a teraz Valparaiso

Chile
Chile, Valparaíso

Valparaiso 16.04.14r.
Noc w Casa Roja upłynęła szybko i spokojnie, łóżko wygodne, a przede wszystkim nogi wyciągnięte. O 8.00 pobudka. Zbieramy klamoty w 2 plecaki. Jeden zostaje w hostelu, a drugi mały jedzie z nami.
Idziemy na śniadanie, na dół. Okazuje się, że aby je dostać potrzebujemy niebieskiej kartki, Potem z 30 minut trwa zanim je dostajemy. Przynajmniej smaczne.
Wychodzimy i na skróty docieramy do Avenidy Higginsa, idziemy do Central Estation. Okazuje się, że najpierw jest stacja kolejowa, a przez cały szereg sklepów należy przespacerować, aby dojść do dworca autobusowego. Tyle, że stąd do Valparaiso nie kursuję autobusy. W okienku Tour Bus pan uświadamia nas, że do Valparaiso to z następnego dworca.
Na szczęście to tylko przystanek metra, który pokonujemy pieszo. Po 10 minutach jesteśmy na dworcu przy przystanku metra Uniwersytet. Autobusy kursują co 15 minut. Wyjeżdzamy o 10.45. Po mniej niż 2 h na miejscu. Wyglądam przez szybę by zobaczyć te pożary, ale nic nie widzę. Także w mieście po dotarciu jedną z oznak byłej pożogi może być zwiększona liczba wojska. Gdzie niegdzie ludzie z łopatmi.
Meldujemy się w hostalu El Rincon Marino, niedaleko dworca. Właściwie to pani daje nam klucze od pokoju, pokazuje kuchnię, toalety, pokazuje schody wyjściowe. Na buenos dias nie chce ani paszportu ani pieniędzy.
Zostawiamy tobołki i w miasto. Najpierw pokrzepiamy się empanados i kawą, ciastko na deser. Potem nabieramy wiatru w żagle i skrobiemy się w górę, na wzgórza. Niestety windy nie działają. Na wzgórzu interesuje nas 1 z domów Pabla Nerudy tzn. willa La Sebastiana. Za to, że nie jesteśmy ani studentkami, ani emerytkami płacimy więcej niż podwójnie. Ale w sumie warto, dom jest ciekawy, z licznymi eksponatami. Przede wszystkim jednak rozciąga się z niego ciekawy widok. Niestety w środku nie można robić zdjęć. Za to jak wychodzimy na zewnątrz to widzimy kilka helikopterów jak z góry polewają wodą. Asekuracyjnie.
Schodzimy w dół kierując się na port i Stare Miasto, które jest na liście UNESCO. ciekawe budynki, tyle, że część z nich w ruinie. W porcie trochę wielkich statków pasażerskich, a obok magazyny z wielkimi kontenerami.
Do zabytków zalicza się też miejscowa katedra. Zamknięta. Charakteryzuje się tym, że ma tylko 1 wieżę. Ale gdy wracamy i bije na niej dzwon to stwierdzamy, że o tę jedną za dużo. Ja rozumiem, że dzwon, jak sama nazwa wskazuje jest od dzwonienia, ale dlaczego tak przeraźliwie i głośno?!
Generalnie w mieście na budynkach dużo graffiti. Niektóre nawet ciekawe. Uważam, że miasto jest ciekawsze od Santiago. Ma coś w rodzaju klimatu. Nawet pomimo tego, że czasem niektóre budynki są szpetne (wieżowiec na jednym ze wzgórz).
I... dawno nigdzie nie widziałam tylu psów, które wylegują się na placach i chodnikach.

4000 CLP- wstęp do La Sebastiana/ 1500 Clp dla emerytów,
2500 CLP- autobus z Santiago do Valparaiso
750 CLP empanados ( 1100 CLP w zestawie z kawą,
od 250 do ok.500 CLP - ciastka w cukierni,
od 380 CLP piwo w puszcze o poj. 00,35 l

hop - 2014-04-17 05:33
Niebieska Karta...hm..cos mi to mowi...i skad wy ja macie...hm

hop - 2014-04-17 05:34
Pablo Neruda
Pablo Neruda.jpg
Data i miejsce urodzenia 12 lipca 1904 w Parral
Data i miejsce śmierci 23 września 1973 w Santiago
Narodowość Chile
Dziedzina sztuki literatura
Odznaczenia
Międzynarodowa Leninowska Nagroda Pokoju (ZSRR)
Nagrody
Nagroda Nobla w dziedzinie literatury

Pablo Neruda, właściwie Ricardo Eliecer Neftalí Reyes Besualto (ur. 12 lipca 1904 w Parral w Chile, zm. 23 września 1973 w Santiago) – poeta chilijski, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury za rok 1971. Pseudonimu Pablo Neruda użył po raz pierwszy w 1920, kiedy to podpisał nim swoje debiutanckie wiersze opublikowane w czasopiśmie Selva Austral, pseudonim później zalegalizowano. Imię Pablo przyjął prawdopodobnie po francuskim poecie Paulu Verlaine'ie, a nazwisko po czeskim poecie i prozaiku Janie Nerudzie.

Neruda jest uważany za jednego z najwybitniejszych i najbardziej wpływowych poetów XX w. Kolumbijski pisarz, Noblista Gabriel García Márquez nazwał Pablo Nerudę największym poetą XX w. wszystkich języków[1].

Poeta jest autorem dwóch największych w historii publicznych odczytów autorskich, rekordowych pod względem zebranej widowni. 15 lipca 1945 Neruda czytał swoje prace na Estádio do Pacaembu w São Paulo w Brazylii w hołdzie komunistycznemu rewolucjoniście Luisowi Carlosowi Prestesowi, jego publicznością było ponad 100 tys. ludzi. Kiedy Neruda powrócił do Chile po odebraniu Nagrody Nobla prezydent Salvador Allende zaproponował podczas uroczystego powitania na Estadio Nacional de Chile w Santiago, aby poeta wyrecytował swoje wiersze w obecności ponad 70 tys. osób.

Neruda należał do Komunistycznej Partii Chile. W 1950 roku był członkiem prezydium II Światowego Kongresu Pokoju w Warszawie.

Według jednej z wersji został zamordowany przez siepaczy wojskowej junty Pinocheta[2], ale w 2013 roku międzynarodowy zespół 15 chilijskich i zagranicznych ekspertów od medycyny sądowej po badaniach szczątków wykluczył otrucie, które podejrzewano na podstawie zeznań jego współpracowników[3]. Wykluczenie otrucia nie oznacza, że nobliście nie podano środka, który mógł spowodować jego śmierć. Ostatnio pojawił się wyraźny trop wskazujący, że Michael Townley mógł wstrzyknąć w roku 1973 będącemu w szpitalu Pablowi Nerudy środek po którym noblista zmarł[4].

hop - 2014-04-17 05:35
czyli zwiedzenie domku poety to = ok 8 ciastek w cukierni.....nastepnym razem mus przemyśleć wejście

hop - 2014-04-17 05:52
czyli z tym pożarem to co? media jak zwykle łżą ?

magdah
magdah - 2014-04-17 11:55
Nóg to lepiej jeszcze nie wyciągajcie! A jak już zrobi wam się źle to ułóżcie się na trasie tego helikoptera, co polewa. Kubeł zimnej wody nie zaszkodzi! Uściski M.

hop - 2014-04-17 12:55
padło pytanie w sms o mozliwosc wwiezienia drewna do Urugwaju /sic!!!/.odpowiadam wiec kompleksowo tym co skopiowałem w necie:

CHILE
Nie ma obowiązku wizowego dla obywateli RP przy pobytach do 90 dni. Minimalny okres ważności paszportu przy wjeździe nie jest określony. Opłata lotniskowa przy lotach międzynarodowych wynosi 26 USD. Przy przekraczaniu granicy podróżujący otrzymuje do wypełnienia kartę wjazdu. Należy ją bezwzględnie zachować i przechowywać w innym miejscu niż paszport, gdyż w razie utraty lub uszkodzenia paszportu tylko na jej podstawie można opuścić Chile (o nową kartę trzeba składać podanie do policji). Można wwieźć gotówkę do 10 tys. USD. Większe sumy należy zadeklarować. Surowe przepisy fito-sanitarne zakazują przywozu do Chile artykułów spożywczych w stanie surowym oraz nasion i roślin; należą do nich owoce, warzywa, przetwory mleczne i mięsne. Podróżny musi więc wypełnić druczek, że nie wwozi takich produktów i przekazać go kontrolerowi sanitarnemu. Zwolnieniu od opłat celnych podlega bagaż osobisty i rzeczy osobistego użytku (np. aparaty fotograficzne). Należy zadeklarować rzeczy osobiste o wartości powyżej 350 USD. Można wwieźć bez opłat celnych do 400 szt. papierosów i 1,5 l napojów alkoholowych. Nie ma ograniczeń dotyczących wymiany pieniędzy. W Chile nie istnieje procedura zwrotu podatku VAT dla obcokrajowców.
Przepisy wjazdowe i celne opracowano na podstawie informacji z MSZ.

ARGENTYNA
Przy wjeździe do Argentyny nie są wymagane wizy. Trzeba okazać paszport ważny co najmniej 3 miesiące od daty planowanego wyjazdu z tego kraju. Nie wolno wwozić żywności, nasion, jedzenia dla zwierząt itp. Bezcłowo można wwieźć podróżny bagaż osobisty o wartości do 300 USD oraz dodatkowo nowe rzeczy o wartości do 300 USD, nabyte w argentyńskiej strefie wolnocłowej. Przy wyjeździe na lotnisku można odzyskać podatek VAT (IVA) od większości zakupionych na terenie Argentyny towarów o wartości ponad 70 ARS (minimalna kwota na jednym rachunku) w sklepach włączonych do systemu Global Refund. Argentyna jest obecnie jednym z głównych szlaków przemytu narkotyków. Przemyt narkotyków jest zagrożony bardzo surowymi karami więzienia. Należy bezwzględnie wystrzegać się przyjmowania przesyłek lub toreb od obcych osób. Przepisy wjazdowe i celne opracowano na podstawie informacji z MSZ.

URUGWAJ
Nie ma obowiązku wizowego dla obywateli polskich przyjeżdżających turystycznie na okres do 90 dni. Do przekroczenia granicy niezbędny jest polski paszport, którego ważność nie może być krótsza niż 3 miesiące od terminu wyjazdu z Urugwaju. Przy przekraczaniu granicy nie ma obowiązku posiadania biletu powrotnego ani okazywania określonej kwoty dewiz. Obowiązuje bezwzględny zakaz wwozu nasion roślin, wędlin, konserw mięsnych, świeżych artykułów spożywczych, w tym owoców. Informacja o wykazie przedmiotów objętych zakazem wręczana jest każdej osobie przybywającej do Urugwaju przed zgłoszeniem się do odprawy paszportowo-celnej. Nie ma ograniczeń dewizowych.
Urugwajskie służby weterynaryjne na granicy (w tym na lotnisku Carrasco w Montevideo) mają odpowiednie urządzenia do sprawdzania zawartości bagażu podręcznego i rekwirują towary objęte zakazem wwozu.Przepisy wjazdowe i celne opracowano na podstawie informacji z MSZ.

BRAZYLIA
Obywatele polscy są zwolnieni z obowiązku wizowego. Paszport musi być ważny minimum 180 dni od dnia wyjazdu z Brazylii. Przy przekraczaniu granicy podróżujący otrzymuje kartę wjazdu. Należy ją bezwzględnie zachować i przechowywać w innym miejscu niż paszport, gdyż w razie utraty lub uszkodzenia paszportu tylko na jej podstawie można opuścić Brazylię. Przy wwozie i wywozie waluty do 4000 USD nie ma obowiązku wypełniania deklaracji celnej. Wwiezienie większej kwoty należy zadeklarować. Wywóz dewiz powyżej 4000 USD jest możliwy tylko do wysokości kwoty zgłoszonej przy wjeździe. Podczas odprawy celnej należy wypełnić odpowiednią deklarację i okazać ją służbom celnym. W razie stwierdzenia niezgodności między deklaracją a stanem faktycznym, wymierzana jest kara finansowa. Bezcłowo można wwozić upominki do łącznej wartości 500 USD. Również w sklepach bezcłowych można nabyć towary o łącznej wartości 500 USD. Należy zgłosić wwóz telefonu komórkowego czy innego wartościowego sprzętu elektronicznego, który będzie używany na terenie kraju. Przewożona żywność powinna mieć pieczęć kontroli sanitarnej. Legalne wywożenie jakichkolwiek okazów flory i fauny oraz ustawodawstwo z zakresu ochrony środowiska. Ścisłą ochroną objęta jest flora i fauna. Zabronione jest wywożenie wyrobów z rzadkich lub dzikich zwierząt (np. pióropusze) oraz produktów wykonanych ze skóry zwierząt chronionych jest możliwe jedynie za specjalną zgodą kompetentnych władz. W Brazylii obowiązuje bardzo rygorystyczne
egzotycznych roślin. Dotyczy to także przedmiotów używanych przez tubylców, jak np. łuki, nakrycia głowy itp. Surowo karany jest przemyt narkotyków i w związku z tym szczególnie na lotniskach trzeba uważać na swój bagaż, by nikt do niego niezauważenie czegoś nie włożył.
Przepisy wjazdowe i celne opracowano na podstawie informacji z MSZ.