Geoblog.pl    jowa31    Podróże    czy to Gruzja, czy iluzja?    park Zdrojowy w Borjomi
2016

park Zdrojowy w Borjomi

Gruzja
Gruzja, Borjomi

Po zamku Rabati do hotelu. Bierzemy plecaczki i taryfą za 3 lari (ok.5 zł) na dworzec maszrutek.
Tu w kasie nbywam bilet, za kolejne 3 lari/ osoba i do Borjomi.
Szybko odnajdujemy Willę Lazika, która miło nas zaskakuje. Dostajemy apartament z aneksem kuchennym, odrębną sypialnią i balkonem. A wszystko to za 40 GEL/doba. Decydujemy się na drugą noc.
Wieczorkiem córka właścicielki, mówiąca po polsku, przynosi nam butelkę wina.
No to się chyba dziś zalejemy, bo 1 litr domowego kupiłyśmy już w okolicach parku.

Po zakwaterowaniu idziemy do Parku Zdrojowego. Napełniamy butelkę wodą, ciepłą. Woda śmierdzi z lekka zbukami. Jak się oziębi ma lepszy smak. Spacerujemy po parku, pięknie położony. W jednym miejscu wodospad. Idzie się wzdłuż rzeki. Dla dziecki są karuzele, miejsca zabaw, kolejka.
Wszystko pięknie lecz zaniedbane. Żadna z restauracji nie jest czynna. Widać jakieś prace remontowo- budowlane.

Samo miasto też pięknie położone w dolinie wśród gór, nad rzeką. Niestety straszy kilka bloków, jeszcze z czasów ZSRR. Jutro do Gori.

hop - 2016-03-30 19:44
Będzie bolało / mowa o głowach /

genek
genek - 2016-03-30 20:03
popieram - trzeba w gruzji tengo pic, uwazac jednak trza szczególnie na czacze. Wyglada niepozornie a daje w dekiel jak trza i nawet lby kiperow z Polski co przezyły tanie wina z Nieledowa wobec potęgi czaczy pękają

zula - 2016-03-30 20:17
Warto kupić także liście laurowe ( jak kto lubi w żurku ,w sosie i rosole-są tam wyjątkowo tanie!

zula - 2016-03-30 20:20
a...a jeszcze jedno : świetne zdjęcie w pijalni wód!

hop - 2016-03-30 21:02
a oto co swietokrzyskie echodnia donosilo na swoich e-lamach w dniu 10 kwietnia 2015 roku:

"Czy woda Borjomi jest smaczna? Próbujemy w jednym zdrojowym miejscu, próbujemy w drugim, patrzymy na siebie, ale zachwytu nie widać. Cóż by tu powiedzieć… Najdelikatniej rzecz ujmując - rzecz gustu. Ale za to na pewno zdrowa, bo jej leczniczy wpływ na drogi żółciowe i choroby przewodu pokarmowego został dawno temu udowodniony przez setki badaczy i naukowców. A jak zwykli Gruzini przekonują - jest niezastąpiona na kaca! Faktem jest, że najwięcej jej produkowano za czasów sowieckich - nawet 400 milionów butelek rocznie. Były też i bardzo trudne czasy - w maju 2006 roku rosyjskie władze stosując ekonomiczne restrykcje wobec niepodległej Gruzji zakazały importu wody Borjomi do Rosji. Aktualnie woda Borjomi eksportowana jest do 30 krajów świata, trafiając też na stoły królów, prezydentów i milionerów'"

Czytaj więcej: http://www.echodnia.eu/swietokrzyskie/turystyka/swiat/art/8123346,wodny-swiat-gruzinskiego-borjomi-zdjecia,id,t.html

hop - 2016-03-30 21:04
i tradycyjnie troszku prawdziwych info z Wikipedii:
"Bordżomi ( hist. Abbas-Tuman) – miasto uzdrowiskowe w Gruzji, w regionie Samcche-Dżawachetia. Położone jest w górach Małego Kaukazu, nad rzeką Kurą (w Wąwozie Bordżomskim). Wokół miasta roztaczają się tereny Bordżomsko-Charagaulskiego Parku Narodowego. Zamieszkiwane jest przez około 13,6 tys. mieszkańców.

Miasto zostało założone w 1829 roku. W latach trzydziestych XX-wieku odkryte zostały chlorkowo-wodorowo-węglanowo-sodowo-wapniowe wody mineralne, mające leczniczy wpływ na drogi żółciowe i choroby przewodu pokarmowego. W czasach sowieckich miasto zyskało status modnego uzdrowiska. Pozostałością lat świetności jest park Likani, w którym znajdują się dawne pałace rodziny carskiej. Obecnie ogólnodostępne są gorące i zimne źródła w parku zdrojowym.

Miasto słynie z butelkowanej w tym uzdrowisku wody mineralnej „Bordżomi”. W maju 2006 roku, na fali ochłodzenia stosunków rosyjsko-gruzińskich, rosyjskie władze zakazały importu wody „Bordżomi” do Rosji, co ze względu na popularność marki, spotkało się z protestami. Pomimo utraty głównego rynku zbytu, producent wody kontynuuje ekspansję w innych krajach (w 2006 roku, wśród odbiorców wody było 28 państw).

Bordżomi kandydowało do organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2014 roku, jednak nie zostało wybrane, a Igrzyska odbyły się w Rosji w Soczi.

W latach 2013-2014 przeprowadzono projekt finansowany ze środków polskiego MSZ przy współpracy Polskiej Pomocy „Rozwój turystyki konnej i budowa lokalnej sieci partnerstwa w społecznościach wiejskich okolic Borjomi w Gruzji” oraz „Wsparcie turystyki konnej II etap i znakowanie szlaków w rejonie Borjomi i Parku Narodowego Borjomi – Kharagauli w Gruzji". Projekty te miały na celu podniesienie standardu usług w zakresie turystyki konnej w regionie oraz wypracowanie przejrzystego systemu oznakowania tras turystycznych w Parku Narodowym Borjomi Kharagauli."